גלוטן זהו חלבון הקיים בחלק גדול מהדגנים. גלוטן עלול לגרום לאנשים רבים לאי סבילות, לבעיות עיכול ובמקרים חריפים לתופעה נרחבת יותר של אלרגיה שנקראת צליאק.
הדגנים המכילים גלוטן: חיטה,שיפון, כוסמין,שיבולת שועל, שעורה.
כיום ישנה מודעות רבה לצריכה של מוצרים ללא גלוטן, גם בקרב אנשים שאינם סובלים מצליאק.

לנו ברשת "אניס" חשוב לספק לקהל זה, מבחר גדול ואיכותי של מוצרים ללא גלוטן.
ניתן למצוא אצלנו מוצרים שונים ללא גלוטן כגון: לחמים ומאפים, פסטות, קמחים, דגני בוקר, חטיפים ועוד.

צליאק
צליאק (בעברית- כרסת), הינה מחלת מעי כרונית הנגרמת מרגישות לחלבון גלוטן הקיים בחיטה ובדגנים אחרים (שעורה, כוסמין, שיפון, ובמידה מסוימת בשיבולת שועל). הרגישות לחלבון מתבטאת בכך שמערכת החיסון במעי תוקפת את חלבון הגלוטן וגורמת לדלקת שמסבה נזק לרירית המעי. עדיין לא ידוע מהי הסיבה הראשונית לקיום רגישות כזו ולהפעלה המוגזמת של מערכת החיסון כנגד הגלוטן אצל חולי צליאק.
בעבר אבחנת המחלה נעשתה ע"י סדרת ביופסיות של המעי הדק, בשילוב עם דיאטה נטולת גלוטן. בשנים האחרונות, ברוב המקרים, אבחון המחלה נעשה ע"י איתור נוגדנים בבדיקות דם.
המחלה מאופיינת בתמונה קלינית של תת ספיגה, מרבית האנשים הסובלים מצליאק יסבלו משלשולים, כאבי בטן ונפיחות במערכת העיכול. על אדם שאובחן כחולה צליאק להקפיד על נטילה של תוספי מזון מתאימים, על מנת שלא יסבול מחסרים.
הטיפול במחלת הצליאק הוא באמצעות תזונה. חשוב שהדיאטה תהיה ללא גלוטן ולא דלת גלוטן, זאת מפני שגם כמויות זעירות של גלוטן יכולות לגרום נזק לחולי צליאק.

יש להקפיד על דיאטה ללא גלוטן במשך כל החיים, ללא פשרות. לכן, בנוסף על ההקפדה על כך שהדיאטה תהיה ללא גלוטן, יש להקפיד גם על כך שהיא תהיה מאוזנת ותספק את כל הדרישות התזונתיות המשתנות במעגל החיים.
מזונות רבים הם ללא גלוטן מפני שאינם דגנים. אולם, כאשר מזונות אלה עוברים תהליך עיבוד, אריזה ושיווק, תמיד קיימת אפשרות שיתווסף להם גלוטן, מאחר שקמח חיטה או עמילן חיטה משמשים כעזרים בייצור מזון למטרות שונות. בנוסף, מזון ללא גלוטן עלול להזדהם בגלוטן בשלבי הייצור, האחסון או מאוחר יותר. לעיתים המזון עצמו אינו מכיל גלוטן, אך הוא מיוצר בפס ייצור שבו יוצר קודם לכן מזון המכיל גלוטן.
בישראל ישנה חובה חוקית לציין לצד רשימת הרכיבים "מכיל גלוטן" כאשר אחד מהרכיבים מכיל גלוטן.

מוצרים ללא גלוטן
מוצרים רבים אינם מכילים גלוטן באופן טבעי, אך יש להקפיד שהם אכן יוצרו ונארזו ללא גלוטן.
בנוסף, על אנשים שתזונתם נטולת גלוטן, למצוא תחליף לכל המוצרים על בסיס קמח (מאפים, לחמים, פסטות ועוד). תחליפים אלה עשויים על בסיס קמחים שונים נטולי גלוטן.

דגנים וקטניות ללא גלוטן, היכולים להוות תחליף מצוין לסוגי הדגנים עם גלוטן, מהם מפיקים קמח:
דגנים: אורז, כוסמת, תירס, תפוחי-אדמה, טפיוקה.
קטניות: חומוס, סויה ועוד.

קמח אורז:
- קמח האורז עשוי מאורז טחון.
- עשיר בעמילן ומשמש לעיבוי קינוחים, חביתות ולבצקים שטוחים.
- קמח אורז לבן דל יותר בערכיו התזונתיים לעומת קמח אורז מלא.

קמח תירס:
- התירס הינו דגן.
- קמח תירס (בשונה מהקורנפלור, שהוא עמילן תירס) מיוצר על ידי טחינה של גרגירי תירס יבשים.
- מתאים לאפיית לחם. קיים דק ועבה (המכונה פולנטה).
- דל בערכים תזונתיים לעומת קמחים מדגנים אחרים.
- מכיל עמילן, ויטמין A, מגנזיום ואשלגן.

קמח סויה:
- הסויה היא קטניה.
- פולי הסויה נקלים ולאחר מכן נטחנים. מכיוון וקטניות יבשות מכילות אנזימים הפוגעים באופן ההטמעה של
המזון בגוף, צריך לבשל או לקלות אותן לפני האכילה.
- הסויה מכילה כמעט את כל חומצות האמינו הדרושות לנו.
- קמח סויה בשילוב עם קמח דגנים, יוצר השלמה של חלבון מלא, היכולים להוות
תחליף למקורות חלבון, כמו בשר.

קמח חומוס:
- חומוס הוא קטניה.
- גרגרי החומוס נקלים ולאחר מכן נטחנים. מכיוון וקטניות יבשות מכילות אנזימים הפוגעים באופן ההטמעה של המזון בגוף,
צריך לבשל או לקלות אותן לפני האכילה.
- חומוס מכיל כמות גדולה של חלבונים.
- קמח חומוס בשילוב עם קמח דגנים, יוצר השלמה של חלבון. ובכך, יכולים להוות תחליף למקורות חלבון, כמו בשר.
- עשיר בחלבון, ברזל, סידן ומינרלים נוספים.
- במטבח המזרחי משמש לעוגיות ולמיני מתוקים.

קמח שקדים:
קמח שקדים הוא שקדים קלופים וטחונים.
לקמח שקדים טעם משובח ונהדר לשימוש למתכונים כמו : פנקייק, פודינג, עוגות ומאפינס. אינו מומלץ להכנת לחם.

קמח טפיוקה:
קמח טפיוקה עשוי מדגן שמגיע מצמח ה cassava. סוג קמח זה מאוד עמילני וחסר טעם, לכן משתמשים בו בדרך כלל להסמכת מרקים ולהכנת פודינג. ניתן להשתמש בו להכנת לחמניות גבינה וכתוספת לקמחים בלחם.

גואר גאם
סיב דיאטתי, המופק מטחינת זרעי הגואר, ומשמש בתעשיית המזון כמייצב, מתחלב ומעבה. הוא נטול גלוטן, ומשתמשים בו במוצרי מאפה נטולי גלוטן. הוא מעניק גמישות, דביקות ורכות למוצר במקום הגלוטן החסר. כמו כן, הוא מווסת את קצב ספיגת המזון בגוף ומומלץ לחולי סוכרת, כולסטרול, ולהגברת תחושת השובע. ניתן להשיגו באבקה או בכמוסות. ישנם אנשים הרגישים לגואר גאם (ללא קשר לצליאק), ולכן ישנו התחליף הסינטטי- קסנטן גאם.

קסנטן גאם
קסנטן גאם הינו תחליף סינטטי לגואר גאם. מסייע למניעת התפוררות של דברי מאפה ללא גלוטן. נפוץ יותר
מאשר הגואר גאם.

משפר אפיה 10
משמש להתפחת שמרים באפיה עם שמרים.

פייברקס
פייברקס הינם סיבים העשויים מסלק סוכר, נטולי גלוטן. מתאימים כתוסף לכל סוגי האפייה, ומומלצים במיוחד ללחמים, פיתות ולחמניות, יוצרים תפיחה יפה ומסייעים בשמירת הטריות. כמו כן תורמים להגדלת כמות הסיבים התזונתיים בתפריט.

מגוון המוצרים ללא גלוטן ברשת "אניס":
• לחמים וקרקרים
• מאפים, עוגות ועוגיות
• בצקים, פשטידות, פיצות ובורקסים
• פסטות ופתיתים
• קמחים ותערובות שונות לאפיה
• דגני בוקר וגרנולה
• חטיפים
• שקדי מרק

למידע נוסף ניתן לפנות לאתר עמותת צליאק בישראל:
http://www.celiac.org.il/about.asp

Go to top